Český ráj nabízí mnoho krásných cyklotras pro milovníky kol. Ať již máte klasické horské nebo krosové kolo, elektrokolo, případně i silničku, zde si užijete, v Českém ráji si přijdou na své všichni.

V České ráji je hustá síť značených cyklotras.

Dnešní trasa vás provede po třech velkých magnetech Českého ráje a to jsou: hrad Kost, Trosky a Hruboskalsko. Sundejte své kolo nebo elektrokolo ze stojanu a opřete se do pedálů.

hrad Kost

Trosky

Popis trasy

Start a cíl je na parkovišti u hradu Kost. Jede se po cyklotrase 4010 do Libošovic. Pozor, hned od Kosti je trochu do kopce, prvních 500 metrů vás docela zahřeje, pak se profil na chvilku uklidní.

Dále do Malechovic a na Roveň ( směr Mladějov ), cyklotrasa č.14, za Rovní cyklostezka odbočuje doleva, rozcestí Podhůra. Až sem je to většinou po silnici, zde se najíždí na zpevněnou cestu, která místy přejde na lehký terén, ale nic drsného.

Cyklotrasa č. 4011 vás zaveze na Dolní mlýn, odtud, zas trochu do kopce, do obce Křenovy a dále do Troskovic a následuje výšlap k Troskám.

Z Trosek se jede po 4010, směr Borek a Rokytnice. A dál po malé silničce na Hrubou Skálu – Doubravice. Pokračujte do Sedmihorek, za Doubravici je trasa lehkým terénem.

V Sedmihorkách již začíná průjezd Hruboskalskem.

Za Sedmihorkami směr na Valdštejn, cyklotrasa 4089. Silnice, místy v horším stavu, jde o tzv. Krokodýlí cestu.

Cesta bude pomalu stoupat, pod Valdštejnem vás čeká několik prudších serpentin, ale na kopci je krásný hrad a skvělé místo pro občerstvení, jste již hodně za půlkou, máte za sebou cca 24 km.

Průjezd Hruboskalskem je parádní, cesty šotolinové, zpevněné. Za Valdštejnem je rovinka, která vás dovede pod krátký, ale prudší výšlap. Trasa přes Hruboskalsko, cyklo 4078, je profilově, tak trochu, jak na houpačce.

Za Hrubou Skálou, na rozcestí Hrubá Skála-Babylon odbočte doprava, na cyklostezku č. 4015, následuje dlouhý pozvolný sjezd po zpevněné cestě lesem, až do Věžického údolí.

Při sjezdu a po cestě, okolo z filmů známého Věžického rybníku, si můžete trochu vydechnout a připravit se na závěrečné kilometry. Od Věžáku, po silnici, cyklostezka 4010, údolím Žehrovky, dál na Pleskoty a Libošovice. A rychle do cíle k hradu Kost.

Délka trasy: 40 km

Převýšení: cca 660 m+

Povrch: silnice, zpevněné cesty, šotolina

Kolo: Krosové, trekové, horské

Mapa: zdroj a ke stažení na Mapy.cz

Parkování

Parkuje se u hradu Kost, parkoviště je placené.

Upozornění: v hlavní sezoně je o parkování v okolí hradu velký zájem a parkoviště, zejména o víkendech, je během dopoledne rychle plné.

Alternativní parkoviště a místa startu jsou: Parkoviště u Trosek, parkoviště u Věžického rybníku, parkoviště Sedmihorkách nebo na parkovišti u zámku Hrubá Skála. Případně parkoviště v Pelešanech, kousek od hradu Valdštejn, kde se napojíte na trasu.

hrad Valdštejn

Věžický rybník ( Věžák )

Občerstvení

Po trase je mnoho míst, kde se lze občerstvit.

Jsou to restaurace u hradu Kost, restaurace u hotelu Podkost, hospoda v Libošovicích, Křenovský šenk, hospoda v Troskovicích, restaurace Trosky, kiosek v Sedmihorkách, hospůdka u hradu Valdštejn, občerstvení u penziónu Hájovna u arboreta. Na Hrubé Skále se můžete občerstvit v některém ze stánků na parkovišti nebo v hradní restauraci.

Památky a zajímavá místa na trase

Hrad Kost, Trosky, muzeum panenek Troskovice, Motomuzeum Borek, Hrad Valdštejn, skalní město Hruboskalsko, zámek Hrubá Skála.

Přeji vám příjemný výjezd po krásném Českém ráji. Více o Českém ráji najdete v průvodci: Průvodce Českým rájem – TOP10 míst v Českém ráji a v článku 21 kempů a tábořišť v Českém ráji.